• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
3. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
4. Binly - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Credifi - Lån utan UC
7. Ferratum - Lån utan UC
8. Viaconto - Lån utan UC
9. Vivus - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC

Bojkotta Credigo, Easycredit och Credway

Borde detta anmälas till finansinspektionen?


  • Totalt antal röstare
    9
  • Enkät stängd .

JeffreyLebowski

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
10 Juni 2014
Meddelanden
56
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Jag skulle vilja - kanske inte varna, men önska att folk slutar låna av dessa bolag

Låt mig förklara varför man ska sluta mata detta enligt mig vidriga och vilseledande bolag som äger alla varumärken.
De är bara en fasad såklart.
De sitter på samma kontor.
Enda skillnaden är att pengarna betalas ut från olika konton och BG/PG skiljer. Men det är inget större skillnad än så. Detta vet säkert många av er om. Men jag tycker sättet dom gör det på är mer är vilseledande och bedrägligt än bolag som bara har hög ränta. Dessa utnyttjar psykologi.

Allt en och samma slug enhet. Samma person svarar på kundtjänsten hos "systerbolagen" samtidigt. De multitaskar - eller så har dom en mjukvara på datorerna som är identiskt men dom ser i korrespondensen med kunden vilket varumärke de för stunden representerar..

Det är inte olika företag, det hävdar dom inte ens. Men det är sättet dom bedriver sin verksamhet som är totalt vidrig.


Jag fick via en enkät svara på vad jag tyckte om hur deras kundjtänst skött sig. Det var då jag tittade efter och verkligen kände lukten av skit.


Dom är inte helt ärliga mot era kunder. Jag ansökte om 8000kr. Det nekades, men jag erbjöds att splitta, 4000kr var från vardera av systrarna Credigo och Easycredit. Snällt tänker säkert många andra kunder, vad schysst.

Eftersom det inte finns någon som helst anledning för dom att göra så här för att t.ex minska riskerna med kreditförluster när pengarna ändå kommer från samma kassa så är det bara en modern form av bedrägeri/illusion/vilseledande girighet mixat i ett


Bolaget kan inte skylla på att att kunden skulle har svårt att fullfölja sina åtaganden, då hade de nekat lånet istället.
Inte ge dom ännu sämre villkor genom att dela upp exakt samma summa man sökt på två olika varumärken och därmed öka den effektiva årsräntan från 268% till 343%.

Det finns INGEN logik i huvudtaget i det sättet att arbeta om man vill framstå som det minsta ärlig. Självklart vill och ska bolag tjäna pengar, men dessa lirare är ute på hal is..



Genom att dela upp den sökta summan på 8000kr på två varumärken ökar dom ränteintäkterna, eftersom deras ränta för att få låna 4000kr över 3månader kostar 1100kr.
medan ett godkänt lån på 8000kr hade kostat mindre i ränta över 3månader, 1900kr.

Alltså så ökade man räntan med 200kr vilket motsvarar en ökning av den effektiva årsräntan från 268% till 343%. Hur då?
Man tog 4000kr ur vänsterfickan i byxorna, sedan tog man 4000kr ur högerfickan, och det blev dyrare än om haft 8000kr i västerfickan och vara gett pengarna direkt.
Försök köra det trixet när någon kompis frågar om denne får låna 200kr.
Självklart säg du, ta upp 100kr ur vardera ficka, säg sedan att det kostar dig lite extra för besväret.
Ja, nu var det ett exempel, då man inte hade tagit ränta i huvudtaget för en sådan summa vänner mellan.

Det är nu och här det sluga kommer in som gör att jag blir arg.

Likt en bedragare som ibland använder sig av en "partner in crime" för att vilseleda bedrägeriet framställer sig dessa varumärken som någon som försöker hjälpa dig.

Easycredit säger "Nej, 8000kr är för mycket, tyvärr. Vi erbjuder hälften av den önskade summan. Men inte bara det - jag har agerat förmedlare och min syster kan också låna ut 4000kr till dig, totalt den önskade summan."
Detta ska få kunden att känna sig tacksam - egentligen hade lånet gått utmärkt att få till den lägre räntan, men detta utnyttjandes genom fulspel genom att lura att man varit schyssst, att man gör dom en tjänst - vilket precis är vad många kriminella och dömdda bedragare gör.

Tänk er kundens tankar:

"Vilka härliga systrar, när ni inte kunde hjälpa mig fullt ut tog ni på er jobbet att hitta en lösning åt mig, tack snälla."

Dom delar bokstavligen på allt men genom olika varumärken luras kunden att kreditgivaren gjort dig en tjänst när dom i verkligheten mjölkat dig på mer pengar, men eftersom du står i "tacksamhetsskuld" för att systern tog hand om den andra summan av lånet missar många det. Man är glad att det löste sig.
En chimär helt enkelt.

Samtidigt ökar ju möjligheten till att dra in dubbla inkassokostnader och dubbla påminnelseavgifter.
Detta är säkerligen mycket lönsamt. Man får 6st fakturor skickade ut till sig på direkten. Snacka om att vara upplagt för missar hos den typen av människor som tar den här typen av lån.



När det gäller Credway där har man en kreditkonto där limiten baseras på en upplysning.. Där är räntan i top i branschen. Kanske därför dom är mindre villiga att låna ut, utan hänvisar till Credigo och Easycredit.

Men vad är det för kontokredit där man plötsligt kan nekas ett uttag - "för låg kreditvärdighet" är orsaken som dyker upp på skärmen.

Hur kan kreditvärdigheten plötsligt sjunka utan att en upplysning gjorts?.
Kontokrediten ska varken sänkas eller höjas förrän man ber om en höjning, villet även kan resultera i en sänkning.
Eller om man misskött den.



Jag kunde inte ta ut ett öre via Credway där jag har en kontokredit på 20000kr, blev hänvisad till Credigo, där kunde jag inte låna 8000kr, utan fick buffel och båg erbjudandet 2x4000kr vardera från Easycredit och Credigo.

Här ska ni få se varför dom sysslar med denna typ av fulspel - vi är alla medvetna om att dom är omoraliska överlag, men detta är i en klass för sig. När bolagen var nya kunde jag låna som jag ville, även på Credway. När jag nekades uttag, helt utan anledning, hade inte min kreditvärdighet förändrats ett dugg.

Det handlar enbart om att lura kunden, från det billigaste erbjudandet på en större summa som slutar i flera små summor med högre ränta totalt - även om lånebeloppet är detsamma.

Här är kostnaderna för att låna 8000kr i 3månader från dessa bolag (om någon blir godkänd)

Credigo hade över 3månader kostat mig ungefär 550kr i ränta.

Hade Easycredit eller Credigo enskilt erbjudit sig hela beloppet på på 8000kr -då hade det slutat på 1900kr i ränta för 3månader.

Det som erbjuds, antagligen systematiskt och oftast, är det fullständigt uppenbara missledande jag någonsin sett inom denna bransch - Easycredit och Credigo tillsammans i tre månader för en total ränta på 2200kr (och som jag sa, stora möjligheter att tjäna extra på påminnelse och inkassokrav.


Nä.
Detta stinker och jag hoppas att ni som behöver ta dessa lån hittar andra bolag istället - de har höga räntor, men bolagets chimärspel borde betraktas som något annat.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Du hamnade alltså i denna situation för att din kontokredit på Credway plötsligt blev otillgänglig och istället blev hänvisad till de dyrare alternativen?
 

JeffreyLebowski

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
10 Juni 2014
Meddelanden
56
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Inte direkt. Eftersom Credway är billigt i denna typ av syften så tänkte jag utnyttja den.
Jag tjänar bra, taxerade 450k, bättre än när jag fick den, jag har inga anmärkningar eller så - ingen kreditupplysning togs (dom kör Creditsafe).
Dom kunde inte heller motivera varför utan hänvisade till deras dyrare alternativ.
Fine tänkte jag.
Men när dom efter det skickade vidare mig lägre ner i kedjan så tänkte jag efter och kikade mer på hur dom jobbar.

Jag löste det på annat vis. Som sagt, hög ränta är helt okej så länge dom är ärliga.
Det dom gör idag är att systematiskt neka folk genom att låtsas att dom är schyssta - ett bolag med hutlös ränta gör det inte.

Detta betraktar jag nästan som kriminellt - dom får neka vilka dom vill, men att detta är en utstuderad metod är uppebart.
Credway lockar till sig folk, kan tänka mig att många nekas och skickas lägre ner i kedjan och sedan deras upplägg med att dela på två varumärken med samma kreditgivare än vidrigt.


Allt handlar inte om personliga vendettor för man är ledsen för man inte fick ett lån. Men detta köper jag inte helt enkelt.
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Inte direkt. Eftersom Credway är billigt i denna typ av syften så tänkte jag utnyttja den.
Jag tjänar bra, taxerade 450k, bättre än när jag fick den, jag har inga anmärkningar eller så - ingen kreditupplysning togs (dom kör Creditsafe).
Dom kunde inte heller motivera varför utan hänvisade till deras dyrare alternativ.
Fine tänkte jag.
Men när dom efter det skickade vidare mig lägre ner i kedjan så tänkte jag efter och kikade mer på hur dom jobbar.

Jag löste det på annat vis. Som sagt, hög ränta är helt okej så länge dom är ärliga.
Det dom gör idag är att systematiskt neka folk genom att låtsas att dom är schyssta - ett bolag med hutlös ränta gör det inte.

Detta betraktar jag nästan som kriminellt - dom får neka vilka dom vill, men att detta är en utstuderad metod är uppebart.
Credway lockar till sig folk, kan tänka mig att många nekas och skickas lägre ner i kedjan och sedan deras upplägg med att dela på två varumärken med samma kreditgivare än vidrigt.


Allt handlar inte om personliga vendettor för man är ledsen för man inte fick ett lån. Men detta köper jag inte helt enkelt.
Men du hade kredit på Credway och så plötsligt säger de "tyvärr du är inte kreditvärdig men välkommen till vårt dyrare alternativ"?
 

JeffreyLebowski

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
10 Juni 2014
Meddelanden
56
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Men du hade kredit på Credway och så plötsligt säger de "tyvärr du är inte kreditvärdig men välkommen till vårt dyrare alternativ"?

Japp.
Exakt så är det.
Jag kan inte svara på varför, eftersom dom inte kan ge något svar utan säger bara att det nekades. Det görs ju ingen ny kreditupplysning på kontokrediter, hade dom gjort en så hade den visat bättre siffror.

Enligt creditsafe har jag hög creditvärdighet. Credway säger sig erbjuda lån till folk med anmärkningar till och med.


Jag behöver inget lån i dagsläget, utan vill bara varna för detta fula spel.
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Japp.
Exakt så är det.
Jag kan inte svara på varför, eftersom dom inte kan ge något svar utan säger bara att det nekades. Det görs ju ingen ny kreditupplysning på kontokrediter, hade dom gjort en så hade den visat bättre siffror.

Enligt creditsafe har jag hög creditvärdighet. Credway säger sig erbjuda lån till folk med anmärkningar till och med.


Jag behöver inget lån i dagsläget, utan vill bara varna för detta fula spel.
Jag tog ut nyligen från Credway och då dök det upp några dagar senare att de gjort en förnyad Creditsafe. Var det nyligen du blev nekad av Credway?
 

JeffreyLebowski

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
10 Juni 2014
Meddelanden
56
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Två månader sedan var det kanske.
Mig togs det ingen Creditsafe på, och jag har ju Tinkappen och jag vet ju att mina nya taxeringsuppgifter ökat den.

Oavsett - Credway var inte mitt huvudproblem, jag kommer inte behöva ta den typen av krediter i framtiden tack och lov.
Men jag har varit i skiten och jag tycker det är så vidrigt då dom utnyttjar dom som har det sämst ekonomiskt genom att, enligt mig, genom att dela på lånen för att få in det extra. Jag tror det är inkasso och förseningsavgifterna dom tjänar allra mest på.
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Två månader sedan var det kanske.
Mig togs det ingen Creditsafe på, och jag har ju Tinkappen och jag vet ju att mina nya taxeringsuppgifter ökat den.

Oavsett - Credway var inte mitt huvudproblem, jag kommer inte behöva ta den typen av krediter i framtiden tack och lov.
Men jag har varit i skiten och jag tycker det är så vidrigt då dom utnyttjar dom som har det sämst ekonomiskt genom att, enligt mig, genom att dela på lånen för att få in det extra. Jag tror det är inkasso och förseningsavgifterna dom tjänar allra mest på.

Jo men har man en kredit förväntar man ju att den är tillgänglig när man behöver den. Man kan hamna i riktigt jobbig sits om de helt plötsligt drar tillbaka krediten när man just behöver den.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 087
Mottagna reaktioner
6 675
Poäng
4 477
Jo men har man en kredit förväntar man ju att den är tillgänglig när man behöver den. Man kan hamna i riktigt jobbig sits om de helt plötsligt drar tillbaka krediten när man just behöver den.
Ja verkligen... speciellt om man skulle haft den krediten som buffert för när-det-som-inte-får-hända-händer... bilen går sönder, tandläkare, kylen pajar och sånt!! Så tror man att man har en kredit att utnyttja men det går inte att göra uttag! Nej det låter inte bra.

Mycket märkligt dessutom med tanke på att ts förutsättningar dessutom förbättrats från när krediten beviljades...
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Har de rätt att neka om man inte missköts sig?

Så här säger Credways egna villkor:
”Kreditgivaren har rätt att säga upp Kreditavtalet genom kommunikation och meddelande till Kredittagaren, uppsägningstiden är 2 månader och Kreditavtalet upphör att gälla när uppsägningstiden har löpt ut.
Kreditgivaren äger även rätt att säga upp Kreditavtalet med omedelbar verkan om Kredittagarens lämnade uppgifter vid ansökan om Kredit eller därefter visar sig felaktiga eller senare händelser motiverar ändrat ställningstagande.”

...det betyder att om trådstartaren hade kredit hos Credway måste han ha lämnat uppgifter som sedan inte visade sig stämma, om de ska ha möjlighet att säga upp krediten med omedelbar verkan.
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp